Biskop Thor Henrik 75 år

Vår biskop, Thor Henrik With, fylte 75 år, 20. mai. Han ble ordinert til prest i
1979, og har vært feltprest i Vardø, residerende kapellan i Ålesund,
studentprest i Midt-Norge og assisterende generalsekretær i Norges
Samemisjon.
Til tjenesten som biskop for det som den gang var fire frittstående
menigheter ble han vigslet av Misjonsprovinsen i Sveriges biskop Roland
Gustafsson, assistert av erkebiskop Walter Obare fra Kenya, biskop em.
Jobst Schöne fra Tyskland og biskop Matti Väisänen fra Finland.
Han tok initiativ til og ledet utredningen av en stiftsordning, slik at de fire
menighetene kunne være et stift (eller bispedømme) i Norge, og har siden
arbeidet for at stiftsordningen skulle følges opp i alle menighetene.
Vi gleder oss over, at Thor Henrik for vel 14 år siden tok over etter Børre
Knudsen, vår første biskop, med å lede og verne menighetene. Vi vet, at
mye av gjerningen er usynlig for menighetene; med å forberede og
gjennomføre Stiftsrådsmøter, Konsistoriemøter, Lærenemndsmøter,
administrative møter, kontaktmøter med bispekollegene i Den nordiske
kommunion, møter med våre søsterstift og andre kontakter, og forestå
pastoral teologisk kurs. Alt sammen noe som har betydning for
menighetenes indre liv, og sunnhet i den ene kirke internasjonalt.
Fra Stiftets side har biskop Thor Henrik ledet prosessen som førte til at
Stiftet nå står i fullt fellesskap med Den Evangelisk Lutherske
Bekjennelseskirke. Og han gledet seg stort over å kunne ordinere Christer
Sollie Nordkil og Richard Skollevoll til prester, for et halvt års tid siden.

Dette bildet har ingen alternativ tekst. Filnavnet er: loftesavleggelse-crop.jpg

Innsamling i anledning av vår biskops 75-års jubileum

Da biskop Thor Henrik ikke har ønsket noe til seg selv, så har vi spurt ham
om hva vi da kunne gjøre. Jo, han ser gjerne at det gis gaver til stiftet. I den
anledning vil vi i Stiftrådet og i menighetene gjerne starte en spleis til Det
evangelisk-luthersk stift i Norge (DelsiN). Vi forstår, at biskopens alba, hvite
prestedrakt, er godt slitt. En ny koster omtrent 7000 kroner.
I takknemmelighet for Thor Henriks store innsats som biskop vil vi derfor
varmt anbefale å gi en gave. Bidragene vil gå til en ny alba og DelsiN s drift
for øvrig.
Bidrag kan settes in på Balsfjord valgmenighets konto: 4710 20 33996 eller
kan vippses på: 60 52 11
Bidrag bes merket: Biskopens 75 års jubileum
Vi har opprettet en spleis: https://www.spleis.no/497442
Alle bidrag, små og store, vil bli satt stor pris på.
Tusen takk for at du er med og gjør dette mulig!
Innsamlingskomitteen
Karl Tobias Hansen – Nestleder i Stiftsrådet og leder for menighetsrådet i
Tromsø valgmenighet i DelsiN
Geir Holmstad – Leder for menighetsrådet i Balsfjord valgmenighet i DelsiN
Erik A.H. Okkels – Menighetsprest for Balsfjord- og Tromsø valgmenigheter
i DelsiN

Innsamling i anledning av vår biskops 75-års jubileum

Vår biskop, Thor Henrik With, fyller 75 år i dag, 20. mai. Da Thor Henrik ikke har ønsket noe til seg selv, så har vi spurt ham om hva vi da kunne gjøre. Jo, han ser gjerne at det gis gaver til stiftet. I den anledning vil vi i Stiftrådet og i menighetene gjerne starte en spleis til Det evangelisk-luthersk stift i Norge (DelsiN). Vi forstår, at biskopens alba, hvite prestedrakt, er godt slitt. En ny koster omtrent 7000 kroner.

Vi gleder oss over, at Thor Henrik for vel 14 år siden tok over etter Børre Knudsen, vår første biskop, med å lede og verne menighetene. Vi vet, at mye av gjerningen er usynlig for menighetene med å forberede Stiftsrådsmøter, Konsistoriemøter, Lærenemdsmøter, administrative møter, kontaktmøter med kollegene i Den nordiske kommunion, møter med våre søsterstift og andre kontakter og forestå pastoral teologisk kurs. Alt sammen noe, som likevel har betydning for menighetenes indre liv og sunnhet i den ene kirken.

I takknemmelighet for Thor Henriks store innsats som biskop vil vi derfor varmt anbefale å gi en gave. Bidragene vil gå til en ny alba og DelsiN s drift for øvrig.

Bidrag kan settes in på Balsfjord valgmenighets konto: 4710 20 33996 eller kan vippses på: 60 52 11

Bidrag bes merket: Biskopens 75 års jubileum

Vi har opprettet en spleis: https://www.spleis.no/497442

Alle bidrag, små og store, vil bli satt stor pris på.

Tusen takk for at du er med og gjør dette mulig!

Innsamlingskomitteen 

Karl Tobias Hansen  -Nestleder i Stiftsrådet og leder for menighetsrådet i Tromsø valgmenighet i DelsiN

Geir Holmstad -Leder for menighetsrådet i Balsfjord valgmenighet i DelsiN

Erik A.H. Okkels -Menighetsprest for Balsfjord- og Tromsø valgmenigheter i DelsiN

Kirkebønn 17. mai

L:       La oss tre fram for Gud i takk og bønn!

          Allmektige evige Gud, du har i din store godhet sett i nåde til vårt folk og fedreland. I mer enn tusen år har ditt ord latt lys og liv strømme over landet. Du har befridd oss fra avguders mørke, fremmed åk og okkupanters tyranni.

M:      Deg være ære i evighet!

L:       Likevel må vi klage vår nød for deg. Vårt folk har tatt seg lover som øder landet, i stedet for å gi akt på dine bud. Og vi som er din kirke har ikke vitnet med kraft om din gode vilje, og om din dom over all ulydighet. Tilgi oss for Jesu Kristi skyld!

M:      Herre, hør vår bønn!

L:       La evangeliet lyde klart og rent i din kirke her hos oss, så ditt ord holder oss oppe i en sann tro. Lær oss å følge dine veier i tro og lydighet. Verg oss og hele vårt folk mot krigens redsler, og vern oss mot tyranniets mørke.

M:      Herre, hør var bønn!

L:       Vi ber deg, gjør deres framstøt til intet som nå leder folket på frafalls vei. La ditt livgivende ord finne rom i våre landsmenns sinn. Bøy våre lovgiveres hjerter til dine bud så de gir vårt folk rette lover, til velsignelse for alle.

M:      Herre hør vår bønn!

L:       Avslør vår dyrking av levestandard og nasjonal formue som avgudsdyrkelse. Lær oss klokt å dele vår rikdom med verdens fattige. Gi landets ledere å fremme lov og rett for folk som nå undertrykkes og lider under kår som du i nåde befridde vårt land fra.

M:      Herre hør vår bønn!

L:       Din godhet mot vårt land har vært trofast og stor. For dette takker og priser vi ditt navn. Vi vedkjenner oss at likevel er vi fremmede og utlendinger i den verden som er nå. La din vei for alle folkeslag nå sitt mål, så mennesker av alle ætter, folk og tungemål får gå inn i det rette fedreland, det land du har lovet alle som bekjenner Herren Jesus.

Evige Gud, hør vår bønn i Jesu navn.

M:      Amen.

Räsänen og Pohjola dømt av finsk høyesterett

Biskopen i Missionsstiftet i Finland, Juhana Pohjola, og riksdagsmedlem og lege Päivi Räsänen er av den finske høyesterett dømt for hatefulle ytringer mot homofile som gruppe, melder biskop Pohjola. Fem høyesterettsdommere voterte; tre for og to mot tiltalen.

«Denne rettsavgjørelsen er et nederlag ikke bare for oss og de som holder seg til tradisjonell kristen lære, men også for de som tenker annerledes, fordi spørsmålet om ytrings- og religionsfrihet er felles for alle», sa biskop Pohjola. «Vi fortsetter å lære at alle mennesker er like i Guds bilde, men at det å praktisere homoseksualitet som en livsstil, i lys av Bibelens åpenbaring, avviker fra Guds skaperorden. Denne læren fra Bibelen må tillates å bli forkynt offentlig i Finland uten frykt.» Dette uttaler biskop Juhana Pohjola til International Lutheran Counscils nettside.

«Min samvittighet er ren, og jeg vil fortsette å forkynne den kristne tro offentlig», fortsatte biskop Pohjola, «både når det gjelder Guds nåde i Kristus Jesus, så vel som hva som utgjør synd og avvik fra Guds gode plan for menneskeheten, inkludert i spørsmål om seksualitet.»

Legen Räsänen (Finlands tidligere innenriksminister) og biskop Pohjola fra Missionsstifet i Finland (LHPK) har vært gjennom nesten syv år med etterforskning og rettsforfølgelse for publisering av noe som i det store og hele er kristen lære om menneskelig seksualitet. To tidligere domstoler – Helsingfors tingrett i 2022 og Helsingfors lagmannsrett i 2023 – frikjente dem enstemmig på alle anklager.

Dr. Räsänen og biskop Pohjola ble tiltalt for hatefulle ytringer i 2021 for utgivelsen av et hefte fra 2004 som presenterer den historiske kristne forståelse av menneskelig seksualitet. Räsänen ble tiltalt som forfatter av verket og biskop Pohjola som utgiver. Heftet, som ble utgitt lenge før legaliseringen av likekjønnet ekteskap i Finland, var ett bidrag i en serie hefter utgitt om ulike teologiske emner, og som senere ble publisert på nett. I sin flertallsavgjørelse slo Høyesterett fast at noen uttalelser i heftet var fornærmende mot homofile, og at de derfor var ulovlig å fortsette å publisere på nett.

Til sammenligning sa de dissenterende dommerne at en begrensning av ytrings- og religionsfriheten ikke var berettiget i denne saken, og at anklagene mot dr. Räsänen og biskop Pohjola burde henlegges, melder ILCs nettside.












Gjenopprettet enhet i kirken

Pastor Asbjørn Hjorthaug og biskop Thor Henrik With ved alteret på Knapstad. Foto: Gunnar Hjorthaug

Med glede kan det nå fastslås enhet mellom de lutherske kirkeavdelingene Den Evangelisk-Lutherske Bekjennelseskirke i Sverige og Norge (ELBK) og DelsiN. Dette ble synliggjort ved to anledninger i oktober. DelsiN inviterte først styreformann Asbjørn Hjorthaug til å delta i ordinasjonen av to prester i Tromsø, og ved nattverdutdelingen i den samme gudstjenesten. Styreformann Asbjørn Hjorthaug inviterte deretter biskop Thor Henrik With til å delta i nattverdutdelingen under gudstjenesten i ELBKs menighet på Knapstad i Østfold.

I gudstjenesten bekjenner vi at vi tror på én, hellig, alminnelig og apostolisk kirke. Kirken, slik den blir synlig blant oss som istemmer den lutherske bekjennelse, fremstår likevel oppdelt i biter. Det skjer blant annet når en luthersk kirkeavdeling feirer nattverd, og uten tilstrekkelig grunnlag avviser andre lutherske kirkeavdelinger.

Nå har samtalene mellom de lutherske kirkeavdelingene Den Evangelisk-Lutherske Bekjennelseskirke i Sverige og Norge (ELBK) og DelsiN ført til et gledelig resultat: vi kan nå konstatere at det ikke er læreforskjeller mellom oss som gjør at enheten oss imellom må brytes. Det står derimot klart for oss at vi begge har del i kirkens enhet, som to kirkeavdelinger med samme lære, tro og bekjennelse.

Samtalene mellom våre to kirkeavdelinger er gjennomført i møter mellom Lærenemnda i DelsiN, og styret i ELBK. Vi har gjennomgått en rekke lærepunkt, og arbeidet særlig med læren om kirken og hvordan denne læren skal utmyntes i praksis, og dessuten om hvordan vi skal bygge på og bevare Den hellige skrift som kilde, norm og rettesnor for lære og liv.

Stor glede: ordinasjon i DelsiN

Christer Sollie Nordkil (skjult) og Richard Skollevoll avlegger presteløftene. Foto: Arne Holmstad

Lørdag 18. oktober ble Christer Sollie Nordkil og Richard Skollevoll ordinert til prester, for tjeneste i Det evangelisk-lutherske stift i Norge (DelsiN). Ordinasjonsgudstjenesten fant sted i Tromsø, og ble ledet av biskop Thor Henrik With. Fra DelsiNs menigheter medvirket pastorene Torgeir Agøy (em) i Timoteusmessene i Trondheim og valgmenighetsprest Erik Okkels fra menighetene i Balsfjord og Tromsø, sammen med pastor Asbjørn Hjorthaug fra Den Evangelisk-Lutherske Bekjennelseskirke.

De to nyordinerte skal ha sin tjeneste i Balsfjord valgmenighet og Tromsø valgmenighet. Biskopen kan også sende dem til tjeneste andre steder ved behov.

Under gudstjenesten deltok menigheten i en full ordinasjonsliturgi med bønn, håndspåleggelse og nattverdfeiring. Det ble en høytidelig handling. Flere salmer av forhenværende biskop Børre Knudsen ble sunget av full hals. Også slik uttrykte menigheten sin takk for de nye prestene.

Biskop With uttrykte glede og takknemlighet over tilveksten av prester i Stiftet:

«For vårt stift er dette en svært gledelig begivenhet og et kjærkomment tilskudd av prester. Nå kan vi med flere munner og større styrke gjøre tydelig hva det er Jesu og apostlenes lære både grunner vår frelse på, og forplikter oss på i Skriften.»

Ordinasjonen markerer også en bekreftelse på Stiftets forpliktelse til å forkynne og forvalte sakramentene i samsvar med kirkens apostoliske tro og den lutherske bekjennelse.

Etter gudstjenesten deltok menigheten i en festlig kirkekaffe, der takken og gleden over dagen ble delt i fellesskap. Dette kom til uttrykk på flere måter, blant annet gjennom hilsener fra biskopene i søsterstiftene i Finland og Sverige, og personlige hilsener fra Danmark.

Ny erkebiskop i Latvia

Lørdag 30. august ble biskop Rinalds Grants innsatt som erkebiskop i Riga og Latvia, etter at erkebiskop Janis Vanags trådte tilbake etter 32 års tjeneste.

DelsiN var representert ved biskopen. Derfor kan vi i øyeblikket bare bringe video fra Riga domkirke like før gudstjenesten tar til:

Reformasjonsstart i Riga i 1522, luthersk konferanse i dag

Peterskirken i Riga var det første stedet luthersk pregede predikanter fikk tale, allerede i 1522! Reformasjonen fikk altså en svært tidlig start i Latvia.

I programmet for erkebiskopsskiftet arrangerte Luther-akademiet i Riga en akademisk konferanse, med foredragsholdere knyttet til erkebiskop Janis Vanags særlige interessefelt, læren om kirken, og utfordringene for kirken fra det postmoderne samfunnet. Fem foredragsholdere bidro med dyptpløyende foredrag, og konferansen ble avsluttet med paneldiskusjon mellom foredragsholderne.

Se video knyttet til dette, ved å spille av hele denne spillelisten:

Erkebiskopskifte i Latvia

De nærmeste dagene skal Den lutherske kirke i Latvia bytte øverste leder. Erkebiskop Janis Vanags går av, eller «legger ned staven», som det heter i kirkelig språkbruk. Nåværende assisterende biskop Rinalds Grants innsettes deretter som erkebiskop av Riga og Latvia. Begivenheten må kalles et eposkeskifte i Den lutherske kirke i Latvias historie. I 32 år har erkebiskop Janis ledet nasjonalkirken, gjennom svært store omskiftninger. Han har vunnet respekt, ikke bare nasjonalt, med vidt utover i den lutherske kirkefamilien, særlig på den «konservative» siden.

Mer om disse dagene på DelsiNs YouTube-kanal: https://youtu.be/JkxwOZN5U84

Blogg på WordPress.com.

opp ↑