Biskop Thor Henrik 75 år

Vår biskop, Thor Henrik With, fylte 75 år, 20. mai. Han ble ordinert til prest i
1979, og har vært feltprest i Vardø, residerende kapellan i Ålesund,
studentprest i Midt-Norge og assisterende generalsekretær i Norges
Samemisjon.
Til tjenesten som biskop for det som den gang var fire frittstående
menigheter ble han vigslet av Misjonsprovinsen i Sveriges biskop Roland
Gustafsson, assistert av erkebiskop Walter Obare fra Kenya, biskop em.
Jobst Schöne fra Tyskland og biskop Matti Väisänen fra Finland.
Han tok initiativ til og ledet utredningen av en stiftsordning, slik at de fire
menighetene kunne være et stift (eller bispedømme) i Norge, og har siden
arbeidet for at stiftsordningen skulle følges opp i alle menighetene.
Vi gleder oss over, at Thor Henrik for vel 14 år siden tok over etter Børre
Knudsen, vår første biskop, med å lede og verne menighetene. Vi vet, at
mye av gjerningen er usynlig for menighetene; med å forberede og
gjennomføre Stiftsrådsmøter, Konsistoriemøter, Lærenemndsmøter,
administrative møter, kontaktmøter med bispekollegene i Den nordiske
kommunion, møter med våre søsterstift og andre kontakter, og forestå
pastoral teologisk kurs. Alt sammen noe som har betydning for
menighetenes indre liv, og sunnhet i den ene kirke internasjonalt.
Fra Stiftets side har biskop Thor Henrik ledet prosessen som førte til at
Stiftet nå står i fullt fellesskap med Den Evangelisk Lutherske
Bekjennelseskirke. Og han gledet seg stort over å kunne ordinere Christer
Sollie Nordkil og Richard Skollevoll til prester, for et halvt års tid siden.

Dette bildet har ingen alternativ tekst. Filnavnet er: loftesavleggelse-crop.jpg

Nordisk kirkelig fellesskapsavtale signert‏

Signeringen. Fra venstre: biskop Thor Henrik With, Norge; biskop Risto Soramies, Finland; biskop Roland Gustafsson. Foto: Harri Huovinen
Signeringen. Fra venstre: biskop Thor Henrik With, Norge; biskop Risto Soramies, Finland; biskop Roland Gustafsson. Foto: Harri Huovinen

– Visjon er blitt virkelighet!

– En fremtidsvisjon er nå blitt virkelighet! Slik kommenterer biskop Thor Henrik With i Det evangelisk-lutherske stift i Norge avtalen han signerte i Lahti, Finland på lørdag 7. november 2015. Dokumentet «Communion of Nordic Lutheran Dioceses» avtaler såkalt alter- og prekestolfellesskap mellom nordiske lutherske stift eller bispedømmer. Avtalepartnere er Misjonsprovinsen i Sverige og Det evangelisk-lutherske misjonsstiftet i Finland, foruten det norske stiftet som With er biskop i.

For de to andre stiftene signerte henholdsvis biskopene Roland Gustafsson og Risto Soramies avtaleteksten som de siste ukene er vedtatt av de respektive bispedømmenes årlige møter. Da avtalen var undertegnet, utløste det spontane gledesytringer i Misjonsstiftets konvent i Lahti, der seremonien fant sted. Alt det vi har gjort, har du, Gud, utrettet for oss, siterer biskop Roland Gustafsson med tilfredshet og glede

På grunnlag av felles basis i den lutherske bekjennelse, omfatter avtalen gjensidig deltakelse i presteordinasjoner og bispevielser, rett for prestene til å forrette og preke i hverandres menigheter på tvers av stiftsgrensene, og forpliktelser til halvårlige nordiske bispemøter samt gjensidige konsultasjoner i viktige spørsmål i det enkelte stift.

– Fellesskapet har utviklet seg mellom oss i de nordiske stiftene etter at biskop Børre Knudsen deltok i Misjonsprovinsens første bispevigsel i 2005. Nå kjennes det riktig at rammene for felleskapet nedfelles skriftlig, og dermed blir ennå mer forpliktene, kommenterer biskop With.

– Med dette framstår vi som den kirkelige enhet av selvstendige stift som vi faktisk er her i Norden, avslutter han.

En norsk oversettelse av avtalen finnes her: Kirkefellesskap mellom De nordiske lutherske stift (pdf).

Orientering på svensk: Luthersk gemenskap i Norden

Blogg på WordPress.com.

opp ↑